Jag heter alltså Stig-Arne Rolfsson och jag är född 1954 och är numera pensionerad efter att ha drivit företaget Idre Data & Bygg under åren (2004-2019)
Gift med Molly och har 3 barn.
Camilla (Gift Andersson)
Caroline samt Cen.
Har sex barnbarn som heter Calle och Lillemor (Camillas barn) samt Lykke och Sigge som är Carolines barn.
Cen har också två barn. En dotter som heter Ellen samt en son som heter Erik
Haft flera olika yrken under mina verksamma år och arbetat som
Grovarbetare på byggen
Snickare på byggen
Arbetsledare och Platschef på företagen:
-ABV som sen blev
-NCC därifrån utlånad till dotterföretaget
-Höyer og Ellefsen i Oslo som sen fusionerade med Astrup Aubert och blev
-Astrup & Höyer som köptes loss från NCC och blev ett helnorskt företag.
Hos dem blev jag kvar och arbetade i Oslo tills 1987
Första året i Oslo så fick jag som arbetsledare tillsammans med en arbetsledare till samt en platschef bygga 44 villor på Hovinbakken i Fetsund. Så här ser det ut idag.
När detta var klart så började vi med Renoveringsprojekt inne i Oslo .
Husen fick nya fönster samt ny fasad och balkonger. Det första projektet hette Solrabben. Totalt 540 lägenheter så man träffade mycket folk under det år som bygget pågick och så här ser det ut idag.
Nästa renoveringsprojekt 3:e året i Oslo blev en jätteutmaning då vi fick ta oss an att byta fönster och fasader samt montera nya balkonger på 720 lägenheter i Bostadsområdet Manglerud i Oslo. (se bild nedan)
När Manglerudprojektet stod klart 1987, då erbjöds jag att som VD driva den nystartade åkericentralen Dala Norrfrakt i Älvdalen Särna och Idre , så jag flyttade då hem till Sverige och började arbeta åt Dala Norrfrakt med kontor i både Särna och Älvdalen. Ett av mina första jobb var att skapa en ny logga till det nystartade Dala Norrfrakt och denna logga kan fortfarande ses på lastbilar exporterade till Bolivia .
Hos Dala Norrfrakt stannade jag till 1988 då jag gick tillbaka till byggbranschen och fortsatte som arbetsledare och platschef hos
-DIÖS som sen blev
-SIAB som sen köptes upp av
-PEAB
Bilder på ett par av de projekt som jag fick äran att delta på¨som arbetsledare
Sen blev det Lägenhetshotell vid Högfjällshotellet Sälen
1983 tog jag privatflyg certifikat och blev privatflygare på fritiden .
Med anledning av detta så fick jag på 90 talet erbjudande att utbildas till AFIS tjänsteman att sköta flygtrafikledningen på Idre Flygplats som skulle uppgraderas till trafikflygplats.
Detta blev så min nya arbetsplats där jag fick vara med och bygga upp en flygplats från grunden vilket var en mycket spännande upplevelse.
Men tyvärr insåg inte Älvdalens kommunfullmäktige vilken fantastisk tillgång Norra Dalarna hade fått med egen flygplats med direkttrafik både till Stockholm och Oslo, så man beslöt att lägga ner Flygplatsen och sälja den till första bästa spekulant som sedermera lät Flygfältet förfalla i total misär.
Under min tid på flygplatsen så kom jag i kontakt med min första dator som sen dess har blivit mitt nya gebit.
2004 bestämde jag mig för att starta eget företag och prova mina vingar. Jag insåg tidigt att man inte kan livnära sig på bara datorer och tillhörande data arbeten så jag beslöt tidigt att kombinera detta med att driva byggföretag.
Denna kombination visade sig vara bra och mina sista 15 år fram till pension
drev jag företaget Idre Data & Bygg.
Mina fritidsintressen är golf samt datorer förstås.
Under mina verksamma år som privatflygare har jag flugit åtskilliga uppdrag som brandflygare i norra Dalarna men även i Jämtland/Härjedalen när deras flygklubbar behövde hjälp
Som du ser så är jag också väldigt intresserad av väder. På min sida finns alltid nya satellitbilder samt väderkartor med senaste väder.
Bakgrunden till detta torde vara den gedigna meteorologiutbildningen som jag fick under dels utbildningen till AFIS tjänsteman på flygfältet men också omfattande väderutbildning när jag tog privatflygcertifikatet.
Jakt och Skytte:
Ett annat stort fritidsintresse har ju även jakten varit ändå sen jag som liten grabb fick följa min far till skogs och jaga både småvilt och älg.
I samband med uppskjutning inför älgjakt nån gång i slutet av 1980 talet så kom jag i kontakt med hagelskytte på lerduvor vilket visade sig vara ett skytte som passade mig som handsken. Detta gjorde att jag tog initiativet att skrapa ihop en kvarts miljon i bidrag från olika företag till Jakt o Sportskytteklubb, så att vi kunde bygga en toppmodern lerduveskytte anläggning på Klingforsheden. Efter att den blev klar så arrangerade vi en skyttetävling som blev en av Sveriges mest välbesökta och uppskattade tävlingar, Fjälltrapen. (Facebooksida) (fotosida)
Detta ledde till att Idre ett tag hade skyttar i Sveriges landslag i nordisk trap. Själv fick jag ett år representera klubben på Lag-SM i Vetlanda där jag sköt mitt personliga rekord 92 av 100 möjliga lerduvor.
Under min aktiva tid som sportskytt fick jag lära känna massor av underbara skyttekamrater runt om i hela Sverige som jag fortfarande har god kontakt med. Måste faktiskt säga att dessa år som sportskytt gett mig otroligt trevliga minnen.
Efter att fjälltrapen lades ner och efter att jag valde att inte förnya mitt flygcertifikat så blev det en naturlig följd att jag började spela golf.
Min fru hade redan spelat några år och nu tyckte hon att det var dags för mig att börja.
Jag anmälde mig till en kurs för att ta grönt kort inom golfen för att få rätt att spela på golfbanan tillsammans med de som redan hade sk. Officiellt handicap (36) vilket är minimikrav för att få spela ensam på banan.
På vår första fadderrunda för att få det gräna kortet spelade jag tillsammans med två damer från Falun.
På hål nr 13 lyckades en av dessa damer med detta konststycke som jag aldrig sen dess upplevt en enda gång.
Det heter ju att man får slå bollen utan plikt där den ligger , men i det här fallet blev det ju svårt som synes (se bild)
Samma kvinna lyckades sen på nästa hål nr 14 chippa en boll från 30 meters håll rakt ner i ”koppen” (hålet) utan att bollen innan studsade eller rullade längs marken. Två helt makabra slag samma dag inom bara en halvtimme av en nybörjare som ännu inte fått grönt kort.
Mycket av det som grönt kort kursen handlade om var hur man uppför sig på banan mot andra spelare och vad som gäller med pliktslag .
Från start fick vi börja med att klara av de kriterier som gällde för att få det sk gröna kortet.
Efter detta så fick man spela på banan med ett starthandicap på 54 vilket innebar att man hade 54 slag extra utöver banans par som var 72 slag då.
Detta innebar att man måste ha mindre än 54+72=126slag (på 18 hål) för att sänka sitt handicap.
Första målet var att så snabbt som möjligt komma ner i sk. Officiellt handicap på 36 vilket medger att man blir en golfspelare som får spela själv och vara mentor för de som inte kommit ner till 36 än.
Jag upptäckte ganska snabbt att golfsporten på många sätt liknade skyttesporten då mycket handlar om vad man tänker eller rättare sagt försöka låta bli att tänka för mycket innan slag.
De flesta nybörjare (även jag) tror ju att det viktigaste att lära sig är att slå bollen så långt som möjligt, därför tränade man ju mest med driverklubban på drivingrangen.
Efter ganska mycket träning så började man få iväg bollen ett par hundra meter , problemet var bara det att det oftast inte gick rakt fram så man fick springa i skogen och leta sin boll och sen försöka få ut den på banan igen.
Ganska snart upptäckte man att det där med att slå långt inte alls var lika viktigt som att slå rakt.
Väl framme på greenen så upptäckte man ju ganska snart att det var här som alla slag gick åt som smör i solsken.
Trots alla motgångar i början gick det förvånansvärt snabbt för mig att komma ner i ett officiellt handicap på 36.
Efter några års spel lyckades jag komma ner mot ca 24,5 vilket är det lägsta handicap jag klarat hittills.
Ett par gånger har jag haft äran att spela ”Pillans golftävling”
Nu när jag blivit äldre så har handicapet gått åt andra hållet och nu håller jag mig runt 28 +- 1,5 åt endera hållet.
Då jag drabbats av artros i högra höften så använder jag numera golfbil för att ta mig runt på banan.
Frugan och jag har även införskaffat en husbil sen flera år tillbaka, så nu åker vi runt och spelar golf lite varstans runt om i Sverige.
……………..to be continued…………….