Idre Flygplats

Försvarets Helikopter “Super Puman ” hjälpte oss att frakta ut hinderljusen till sin slutgiltiga placering ute i terrängen runt Idre.
Totalt 9 st Hinderljus finns det runt Idre som markerar diverse höjder samt ger viss ledning vid inflygning till banan vid dåligt väder.

Flytt av gamla klubbhangaren för att ge plats till nya avgångsplattan

samt för att få klubbhangaren under den sk. hinderytan som finns runt hela flygfältet
Flytten utfördes av Jan Festin Älvdalen som är rena trollkarlen när det gäller att flytta stora saker.

Och så var det dags för invigning av landshövdingen när första trafikflyget från Stockholm/Arlanda skulle landa
Flygbolaget hette Holmström Air och de flög en Dornier 228 med plats för 19 passagerare.

På stationstjänsten arbetade extrautbildad och inhyrd personal från Idre SIG stiftelse.

Storfrämmande av Försvarets Hercules fraktflyg som ville prova bärigheten på flygplatsen.

En av alla mycket populära flygdagar som arrangerades av Idre Flygklubb.
Bilkön räckte ändå in till Idrebyn 2km bort

Sista Flygmaskinen som opererade på Idre Flygplats med direktflyg till både Oslo och Stockholm var en Dornier 328 med plats för 36 passagerare.
Flygbolaget kom från Norge och hette Air Stord

Här kommer jag själv landande med våran Cessna 172 till Bana15 med inflyttad tröskel (alltså stället där man får landa efter ,som pilarna pekar på)
Flygplatsbyggnaden med de tre topparna som skulle symbolisera hopkopplingen av Fjätervålen och Idre Fjäll via Städjan
Erik Helge Filip taxar ut efter tankning
Även SAAB 340 med plats för 36 passagerare flög Oslo-Idre-Arlanda t o r ett tag
Holmströms Dornier 228 vid första inrikesflyget till Idre
Efter Flygplatsens nedläggning när naturen börjat återta flygplatsen så sålde även Idreflyg Ek förening sin cessna 172 och därmed avslutades även en flygepok i Norra Dalarnas Flygklubb.
Här ses Cessnan med beteckningen SE-EHF lämna Idre för gott.
Maskinen ägs idag av Ulf Domeij i Lycksele.

Slutfika vid utflyttningen från vårt klubbrum i hangarbyggnaden efter att klubben blev hemlös när den nye ägaren Jonny Granlund tog över flygfältet.

Klubbens fina logga på tygmärke

Klubbordförande Kjell Emretsson och Jag framför våran ögonsten Cessnan med beteckningen SE-EHF (Erik Helge Filip)
Stig Arne och Kjell framför Idre Flygledartorn
Inflygning till Bana 15 Idre med inflyttad tröskel

Lite äldre historik om flygplatsen i Idre

Men storslagna planer om flyg till Idre det hade man redan 1963 då Arvid Jonsson sett till att det byggdes flygfält så att doktor Berg från Danmark kunde landa i Idre när han kom med sitt plan och skulle börja på Idres nybyggda läkarmottagning som krävdes för att få igång Vassbogruvan

Doktor Berg vid sin Cessna . Framför flygplanet ses doktorns bil en Ford Thunderbird

Lite gamla tidningsurklipp

Men det skulle dröja till 1994 innan deras planer blev verklighet och det kan vi tacka bara en person för och han heter Leo Persson

To be continued

96 total views, 1 views today