Idre Flygplats

Försvarets Helikopter “Super Puman ” hjälpte oss att frakta ut hinderljusen till sin slutgiltiga placering ute i terrängen runt Idre.
Totalt 9 st Hinderljus finns det runt Idre som markerar diverse höjder samt ger viss ledning vid inflygning till banan vid dåligt väder.

Flytt av gamla klubbhangaren för att ge plats till nya avgångsplattan

samt för att få klubbhangaren under den sk. hinderytan som finns runt hela flygfältet
Flytten utfördes av Jan Festin Älvdalen som är rena trollkarlen när det gäller att flytta stora saker.
På nedre bilden kan vi också se att fältet får en ny asfalttopp samma dag 2 Juni 1993.

Och så var det dags för invigning av landshövdingen när första trafikflyget från Stockholm/Arlanda skulle landa
Flygbolaget hette Holmström Air och de flög en Dornier 228 med plats för 19 passagerare.

På stationstjänsten arbetade extrautbildad och inhyrd personal från Idre SIG stiftelse.

Storfrämmande av Försvarets Hercules fraktflyg som ville prova bärigheten på flygplatsen.
Som vanligt när nåt extraordinärt hände på flygplatsen så vallfärdade folk från byn till flygplatsen för att se vad som hände.

Vid storbranden på Kvassåsen norr om Idre tillkallades Flygvapnets helikoptrar.

Helikoptrarna körde vatten i skytteltrafik flera dagar medans Stig-Arne och Göte skötte markservice med mat o dryck till piloter samt tankningstjänst.

Varför det inte går att få längre landningsbana

Många har spekulerat i förlängning av flygfältet. På nedanstående bild har jag lagt in inflygningsytorna där det inte får finnas hinder under och här syns varför det inte går att förlänga fältet då berget “Höstet” är i vägen och tränger igenom hinderytan.
Det var faktiskt så illa att man var tvungen att göra ett hygge på ena sidan av Höstet för att få ha den inflyttade tröskeln till bana 15 där den är idag, vilket klart framgår på denna bild.

Flygklubbens Flygdagar

En av alla mycket populära flygdagar som arrangerades av Idre Flygklubb.
Bilkön räckte ändå in till Idrebyn 2km bort

Vid en annan flygdag så gästades Idre Flygplats av flygaresset Olle Vossman som kunde göra de mest makabra trick med sin flygmaskin med reklam från Nissan. Vad vi alla i publiken inte visste då var att detta kom att bli den sista flyguppvisningen som Olle gjorde inför publik. Några dagar efter hemkomsten från Idre så havererade Olle i sitt flygplan under träning att vända flygplanet upp och ner direkt efter start. Olle missbedömde höjden över marken vid roll och slog i vingspetsen i marken vilket ledde till Olles ögonblickliga död.

På nedanstående bild ses Tommy Andersson som också besökte flygdagen med sin sjökärra med nedfällbart hjulställ. Denna maskin bytte han senare bort mot en cessna centurion som kom att bli det sista han flög efter att ha kört in i åskväder söder om Sala. Vid detta tillfälle bröts en vinge av och Tommy med fru och hund störtade söder om Sala. Den avbrutna vingen hittades flera km ifrån flygplanets nedslagsplats.
Tommy ägde Restaurangen som idag heter byvägen 30 samt Mon gård i Storbo.

Uppdragning av segelflyg ses nedan.

Ett populärt inslag på flygdagarna var när vår klubbordförande flög över publiken och släppte godisregn från skyn.

Uppvisning med radiostyrt miniflyg för intresserad publik där även jag själv blev med på bild.

radiostyrt
Kjell håller kontakt med flygen på flygdagen. SAR i klubb kepsen dagen till ära, flankerad av Kjells söner Fredrik och Peter.

Sista Flygmaskinen som opererade på Idre Flygplats med direktflyg till både Oslo och Stockholm var en Dornier 328 med plats för 36 passagerare.
Flygbolaget kom från Norge och hette Air Stord

Här kommer jag själv landande med våran Cessna 172 till Bana15 med inflyttad tröskel (alltså stället där man får landa efter ,som pilarna pekar på)
Flygplatsbyggnaden med de tre topparna som skulle symbolisera hopkopplingen av Fjätervålen och Idre Fjäll via Städjan
Erik Helge Filip taxar ut efter tankning
Brandflygning med Spanare
Även SAAB 340 med plats för 36 passagerare flög Oslo-Idre-Arlanda t o r ett tag
Holmströms Dornier 228 vid första inrikesflyget till Idre
Efter Flygplatsens nedläggning när naturen börjat återta flygplatsen så sålde även Idreflyg Ek förening sin cessna 172 och därmed avslutades även en flygepok i Norra Dalarnas Flygklubb.
Här ses Cessnan med beteckningen SE-EHF lämna Idre för gott.
Maskinen ägs idag av Ulf Domeij i Lycksele.

Slutfika vid utflyttningen från vårt klubbrum i hangarbyggnaden efter att klubben blev hemlös när den nye ägaren Jonny Granlund tog över flygfältet.

Klubbens fina logga på tygmärke

Klubbordförande Kjell Emretsson och Jag framför våran ögonsten Cessnan med beteckningen SE-EHF (Erik Helge Filip)
Stig Arne och Kjell framför Idre Flygledartorn
Inflygning till Bana 15 Idre med inflyttad tröskel

Lite äldre historik om flygplatsen i Idre

Men storslagna planer om flyg till Idre det hade man redan 1963 då Arvid Jonsson sett till att det byggdes flygfält så att doktor Berg från Danmark kunde landa i Idre när han kom med sitt plan och skulle börja på Idres nybyggda läkarmottagning som krävdes för att få igång Vassbogruvan

Doktor Berg vid sin Cessna . Framför flygplanet ses doktorns bil en Ford Thunderbird

Lite gamla tidningsurklipp

Men det skulle dröja till 1994 innan deras planer blev verklighet och det kan vi tacka bara en person för och han heter Leo Persson

Idre Fjäll har nu påbörjat upprustning av den förfallna flygplatsen som nu åter kan tas i drift för i första hand allmänflyget.

Vad som kommer att ske på Flygplatsen i framtiden vet dock ingen i dagsläget men det växer iallafall inte sly och träd på fält och stråkytor längre som synes på dagsfärsk bild. (2019)

Stationsbyggnaden med de tre topparna

To be continued

 665 total views,  4 views today